Co je aquaplaning?

K aquaplaningu dochází, když se před pneumatikami hromadí voda rychleji, než ji hmotnost vozidla dokáže vytlačovat. V důsledku toho se tlak vody tlačí pod pneumatiku a tvoří mezi gumou a povrchem vozovky tenkou vrstvu vody.

Proč je to tak nebezpečné?

Tato tenká vrstva vody představuje rozdíl mezi pneumatikou, která přilne k vozovce, a vozidlem, které naprosto ztratí kontakt a přestane být ovladatelné. Čím je voda hlubší a čím vyšší je rychlost, tím je pravděpodobnost tohoto jevu vyšší. Bez přilnavosti nemůžete brzdit ani řídit.

Co k aquaplaningu přispívá?

Hlavním faktorem přispívajícím k aquaplaningu je rychlost. Pneumatiky jednoduše nemají čas vodu odvádět a voda je zvedne z povrchu vozovky. Nezáleží ovšem jen na rychlosti. Vliv má také:

  • Vzorek běhounu. Některé dezény běhounu odvádějí vodu účinněji než jiné. Například naše pneumatiky RainSport 3RainExpert 3 jsou navržené pro vyšší účinnost při jízdě na mokré vozovce.
  • Velikost pneumatik. Přímý vliv na riziko aquaplaning má kontaktní plocha, tedy velikost a tvar povrchu, kterým se pneumatika dotýká vozovky. Čím větší povrch je, tím je riziko nižší.
  • Hloubka dezénu. Jak se pneumatiky opotřebovávají, snižuje se jejich hloubka a je k dispozici menší prostor pro odvod vody.
  • Tlak v pneumatikách. Nedostatečně nahuštěné i příliš nahuštěné pneumatiky mohou – z různých důvodů – zvyšovat riziko aquaplaningu.
  • Hloubka vody. Čím je voda hlubší, tím těžší je pro pneumatiky zachovat přilnavost.
  • Složení vody. Na hustotu vody na povrchu vozovky mohou mít vliv faktory jako olej, sůl a teplota okolí.
  • Hnací ústrojí vozidla. Za určitých podmínek jsou vozidla s pohonem 4 kol k aquaplaningu náchylnější než vozidla s pohonem 2 kol.
  • Hmotnost vozidla. Čím je vozidlo lehčí, tím je pravděpodobnost aquaplaningu vyšší.
  • Stav povrchu vozovky. Aquaplaning je pravděpodobnější na hladké vozovce než na zvrásněném povrchu.


Jak poznat, že došlo k aquaplaningu?

Když poháněná kola ztratí trakci s vozovkou, všimnete si zvýšení otáček motoru, nepřesného údaje o rychlosti a protáčení kol.

Pokud projíždíte zatáčkou a ztratíte trakci na předních kolech, vozidlo bude směřovat k vnější straně zatáčky. Pokud ztratíte trakci zadních pneumatik, dostanete smyk do strany. Pokud trakci ztratí všechny čtyři pneumatiky najednou, vůz bude klouzat rovně. Jestliže právě zatáčíte, budete klouzat k vnější straně zatáčky. Až pneumatiky opět získají trakci, může dojít k náhlému škubnutí ve směru dané pneumatiky. 

Kdy k aquaplaningu nejvíc dochází?

K aquaplaningu nejčastěji dochází při průjezdu loužemi nebo stojící vodou. Nedá se vždy odhadnout, jak hluboká louže bude, proto při dešti a po něm jezděte pomalu.

Louže často vznikají po straně vozovky, podél krajnice. Pokud tedy pršelo, držte se s autem u středu vozovky nebo jízdního pruhu.

Jeďte ve stopách aut před vámi. Jejich pneumatiky už vytlačily spoustu vody na povrchu vozovky a vaše pneumatiky už nečeká tolik práce.

Proč elektronické systémy pro regulaci stability aquaplaningu nepředcházejí?

Elektronické systém pro regulaci stability fungují pouze při kontaktu s vozovkou. Mohou vám sice pomoci dostat se ze smyku, až pneumatika opět získá trakci, ale aquaplaningu předejít nedokážou. 

Mimochodem, při jízdě na mokré nebo zledovatělé vozovce byste nikdy neměli používat tempomat. Může totiž být nutné rychlost plynule, ručně snížit.

Proč jsou pneumatiky Uniroyal tak vyhlášené svou ochranou proti aquaplaningu?  

Společnost Uniroyal vyvinula pneumatiky do deště v roce 1969 a její vývojáři a inženýři jsou od té doby průkopníky technologií pro jízdu za mokra. Shark Skin Technology (SST) používaná v našich pneumatikách RainSport 3RainExpert 3 například účinně a rychle odvádí vodu, čímž se riziko aquaplaningu snižuje.

Uniroyal - značka skupiny Continental.*