Fyzikální síly při průjezdu zatáčkou

Design pneumatik je propracovanější, než si možná myslíte. Inženýři musejí brát v potaz bezpečnost, spotřebu paliva, opotřebení i výkon. A při tom všem je nutné zohledňovat veškeré síly, které mají na ovladatelnost vozu vliv.

Co je síla vyvolaná zatáčením?

Pro dynamiku pneumatik má velký význam síla vyvolaná zatáčením. Jak název napovídá, jedná se o boční sílu, kterou pneumatiky vytvářejí při každém zatáčení. Je to ekvivalent odstředivé síly, která by vůz vychýlila z dráhy, pokud by se proti ní nic nepodniklo. Síla vyvolaná zatáčením působí proti odstředivé síle, a pneumatiky si tak při průjezdu zatáčkou zachovají přilnavost k vozovce.

Můžete si všimnout, že pneumatiky při průjezdu zatáčkou mění svůj tvar. K této deformaci bloků běhounu dochází, když úhel natočení kol vytváří správně velkou přední a zadní boční sílu. Síla vyvolaná zatáčením doleva způsobí deformaci doprava.

Proč by mě to mělo zajímat?

Potřebujete pneumatiky, které se vyrovnají se sílou, jaká vzniká při vašem stylu řízení a dané rychlosti. Pokud například rádi testujete limity svého auta, doporučujeme prémiové pneumatiky, jelikož nejlépe odolají opotřebení a podporují zatáčení ve vysokých rychlostech. Každá pneumatika má index rychlosti, který udává maximální rychlost, pro jakou je pneumatika navržena.

Co má na sílu vyvolanou zatáčením vliv?

  • Rychlost: Čím vyšší rychlost, tím větší síla vyvolaná zatáčením. Proto je důležité osazovat pneumatiky s indexem rychlosti doporučovaným výrobcem vozidla. 
  • Hmotnost: Čím vyšší hmotnost, tím větší síla vyvolaná zatáčením. Vozidlo nepřetěžujte a používejte pneumatiky se správným indexem nosnosti. Podrobnější informace najdete v návodu ke svému vozu.
  • Stav vozovky: Na sílu vyvolanou zatáčením má vliv také špatné počasí. Zejména při zatáčení na sněhu a ledu mohou kola klouzat – hlavně pak ve vyšší rychlosti. Univerzální a zimní pneumatiky toto riziko snižují.
  • Šířka a velikost pneumatik a tlak v nich: Tyto parametry jasně souvisejí se styčnou plochou mezi běhounem pneumatiky a vozovkou. Čím větší je styčná plocha, tím větší sílu vyvolanou zatáčením dokážou pneumatiky vytvářet.

Jaké pneumatiky mají nejlepší sílu vyvolanou zatáčením?

Nejlepší sílu vyvolanou zatáčením mají pneumatiky s nízkým profilem a přilnavým složením běhounu. Podle mnoha řidičů dobře reagují a ideálně se hodí pro výkonná auta, jako jsou sportovní vozy nebo sedany. Dezén jejich běhounu k vozovce pevně přilne, a to zejména při zatáčení ve vysoké rychlosti.

Jak nejbezpečněji projet zatáčkou?

Čím rychleji zatáčkou projedete, tím větší tlak na pneumatiky působí. Pokud je příliš vysoký, dojde ke smyku a ztratíte kontrolu nad vozidlem. Do zatáčky je třeba zpomalit a projet co nejplynuleji. Toho se dá docílit například tak, že zatáčku mírně „narovnáte“, tj. že využijete celé šířky svého pruhu a pojedete co nejširším obloukem. Nesmíte však přejet středovou čáru, pokud to pravidla silničního provozu nepovolují a pokud nemáte úplný přehled o provozu v protisměru.

Až se budete blížit k zatáčce, podívejte se do zpětného zrcátka a přibrzděte na bezpečnou rychlost. Když ještě máte kola nastavená rovně, podřaďte. Při opouštění zatáčky tak budete mít možnost zrychlit.

Plynule vjeďte do zatáčky a při průjezdu jejím vrcholem jemně sešlápněte plyn. V zatáčce pokud možno nebrzděte. Pneumatiky se při zatáčení už tak musejí vyrovnat s řadou sil. Brzděním můžete tuto rovnováhu narušit, což může vést ke smyku.

Uniroyal - značka skupiny Continental.*