Proč nepoužívat letní pneumatiky v zimě?
Letní pneumatiky mají ve svém složení méně přírodního kaučuku než zimní pneumatiky. Nejsou proto tak měkké. Jejich pevnost zvyšuje přilnavost na mokré i suché vozovce v mírných teplotách.
Při poklesu teplot pod +7 °C však tato vyšší tuhost může představovat problém. Čím je chladněji, tím jsou letní pneumatiky tužší. To může vést k praskání.
Letní pneumatiky rovněž mají jiný dezén běhounu – méně hluboký než u zimních pneumatik. Dokážou tak výborné odvádět déšť, ale neporadí si tak dobře se sněhem. Zatímco zimní pneumatiky drží čerstvý i rozbředlý sníh v blocích svého běhounu, a zajišťují tak vyšší trakci při typických zimních, mokrých podmínkách na silnici, letní pneumatiky sníh při kontaktu s ním stlačí, a kontaktní plocha tak je kluzčí.
Opravdový přínos letních pneumatik se projeví při nárůstu teplot nad +7 °C. Od tohoto okamžiku jsou zimní pneumatiky méně účinné.
V oblastech mírného klimatického pásu zajišťují letní pneumatiky nejlepší možnou brzdnou dráhu. Dezény jejich běhounů nabízejí větší povrch pro kontakt s vozovkou, což usnadňuje ovládání vozu a zajišťuje vyšší stabilitu v zatáčkách.
Účelem zimních pneumatik je zvyšování tření mezi zasněženým povrchem vozovky a pneumatikou, může to však mít vliv na spotřebu paliva. Letní pneumatiky naopak způsobují nižší tření, takže dochází k rychlejší akceleraci a klesá spotřeba paliva.