Index rychlosti na bočnici pneumatiky
Index rychlosti je uveden na bočnici pneumatiky, hned po indexu nosnosti. V tomto příkladu je index rychlosti označen písmenem W, což znamená, že pneumatika je schválena pro rychlosti do 270 km/h.
Indexy rychlosti vycházejí z laboratorních testů, při nichž se pneumatiky pohybují v krocích po 10 km/h v 10minutových intervalech, dokud není dosaženo požadované rychlosti. Aby pneumatika dostala určitý index, musí prokázat, že danou rychlost snese při testování se simulovanou zátěží.
Index rychlosti se označuje písmenem – A je nejnižší hodnota, Y pak nejvyšší. Jak vidíte v níže uvedené tabulce, existují určité anomálie dané tím, jak výrobci automobilů zvyšovali rychlost svých vozů a nové indexy rychlosti se tomu přizpůsobily.
Nejběžnější indexy rychlosti, rychlosti a využití vozidel
Ne, jde také o pohodlí při jízdě, trakci, opotřebení běhounu a schopnost hladkého průjezdu zatáčkou. Vyšší index rychlosti je obvykle zárukou lepší přilnavosti a snazšího zastavení, může s sebou však nést kratší životnost běhounu a nižší výkon za chladného počasí. Proto se pneumatiky s indexy V, Z, W a Y obvykle hodí spíš pro výkonné vozy v teplejších klimatických pásech.
Pro lepší výkon můžete zvolit pneumatiky s vyšším indexem rychlosti. Nikdy však nepoužívejte nižší, pokud zároveň nezvolíte odpovídající nižší maximální rychlost vozidla.
Pokud máte v úmyslu kombinovat různé indexy rychlosti, což nedoporučujeme, vždy používejte pneumatiky s nižším indexem na přední nápravě – bez ohledu na to, zda máte pohon předních, zadních nebo všech kol. Předejdete tak případné přetáčivosti. Mějte na paměti, že všechny pneumatiky musejí být pro vozidlo vhodné a že nesmíte jezdit rychleji, než dovolují pneumatiky s nejnižším indexem.
Doporučujeme však vždy osazovat na všech kolech pneumatiky stejné velikosti, stejného typu a stejného indexu rychlosti.