Trakce na sněhu

Trakce je definována jako „schopnost kola nebo pneumatiky udržet se bez klouzání na zemi“. Na tom záleží, zejména když je povrch kluzký, jako například při jízdě po sněhu.

Proč na trakci záleží?

Pneumatiky zodpovídají za přenos energie vozidla na povrch vozovky, což zajišťuje pohyb auta dopředu. Čím lepší je trakce, tím lepší je přilnavost.    

Při testech a měření trakce pneumatik se zjišťuje jejich přilnavost na suchém i mokrém povrchu. Některé běhouny a některá složení totiž vynikají za sucha, zatímco jiné podávají lepší výkon na mokrém povrchu a v zimním období.

Trakce se nejhůř udržuje v zimě, kdy je povrch vozovky vlivem ledu a sněhu kluzký a znesnadňuje přilnavost.

Co má na trakci vliv?

Trakci ovlivňuje řada faktorů, jako například velikost pneumatiky, která se povrchu vozovky dotýká. Zjednodušeně řečeno širší pneumatika má větší povrch a teoreticky vyšší trakci. Vliv ovšem mají i další faktory, jako je poměr rozměrů pneumatiky (konkrétně šířky a výšky), dezén běhounu, složení a tlak v pneumatikách. 

Plus-sizing (tedy výměna původních pneumatik a kol za kola o větším průměru a pneumatiky s nižší bočnicí) ovlivňuje poměr rozměrů a zvětšuje styčnou plochu. Totéž platí pro určité dezény běhounu s širokými bloky na povrchu, které zajišťují větší přilnavost. Větší kontakt zajistí také měkčí složení a/nebo nižší tlak v pneumatikách.

A co trakce u zimních pneumatik?

V případě zimních pneumatik šířka představuje spíš překážku, jelikož hmotnost vozidla je rozložena na širší ploše a větší styčná plocha vede k nižšímu tlaku na povrchu vozovky. Širší pneumatiky se nedokážou sněhem prokousat tak snadno jako užší modely. Jako náhradu za tuto nedostatečnou hnací sílu mají zimní pneumatiky v dezénu bloky s úzkými drážkami, které usnadňují přilnavost na zimní vozovce a zároveň vytlačují hromadící se sníh.

Složení zimních pneumatik a dezén jejich běhounu mají na trakci větší vliv než šířka pneumatik.

Co zimním pneumatikám dodává přilnavost?

Zimní pneumatiky obsahují víc přírodní pryže než ostatní pneumatiky. Zůstávají proto pružné i při teplotách pod 7 ºC. Taková guma má mnohem nižší teplotu skelného přechodu než letní a univerzální pneumatiky. Teplota skelného přechodu označuje teplotu, při níž polymer jako pneumatika mění své vlastnosti, tvrdne a stává se křehkým. Proto také plasty, které necháte v zimě venku, tak snadno praskají. Zatímco tedy ostatní pneumatiky za chladného počasí tvrdnou, zimní pneumatiky zůstávají ohebné. To zajišťuje lepší kontakt s vozovkou, menší hromadění sněhu a vyšší trakci. 

Měkčí složení výrazně zkracuje brzdnou dráhu. Hlubší, užší bloky v běhounu jsou dostatečně pružné na to, aby odrazily menší nedokonalosti na povrchu vozovky, což opět prospívá přilnavosti.

A co hloubka a vzorek běhounu?

Zimní pneumatiky, jako například Uniroyal MS 77 Plus nebo Snow Max 2, mají dezénu o větší hloubce. Do běhounu se tak sníh může ukládat. Tento napěchovaný sníh překvapivě zlepšuje trakci a v hlubokém sněhu pomáhá třením sněhu o sníh. 

Jde o to, že bod mrazu i bod tání ledu souvisí jak s teplotou, tak s tlakem. Můžete si to představit jako sněhovou kouli. Když na ni vyvinete tlak, přichytí se. Když pneumatika ve svém běhounu má hodně sněhu, stane se totéž a má to pozitivní dopad na trakci.   

Úzké drážky v blocích běhounu zároveň umožňují rozmělňování a rozptylování vody a rozbředlého i čerstvého sněhu. Jak se pneumatika otáčí, tyto drážky se do sněhu zarývají. Jelikož pneumatika je pružná, drážky se rozevírají, nabírají sníh a led a rozmělňují je na drobné kousky.

Uniroyal - značka skupiny Continental.*